יום ראשון, 3 בינואר 2016

טיול אל מוזיאון ישראל לתערוכה החדשה הדריאנוס: שובו של הקיסר.

מומלץ להגיע לסיור וטיול להתרגש עם המיצגים החדשים אל מוזיאון ישראל לתערוכה החדשה הדריאנוס: שובו של הקיסר.


הדריאנוס שחיק עצמות

אני באופן אישי מאוד קשורה לנושא והוא חקוק בי היטב, משום שלמיטב הבנתי, עלייתו של הדריאנוס- שהיה קיסר ענק ואהוד מאוד בעולם הרומי- עשה נזקים עצומים לעם ישראל בארץ יהודה ומחוצה לה.
נזק נוסף, אדיר ובלתי ניתן לכפרה, נעשה על ידי בר כוכבא ולוחמיו- שהפרו את תנאי האמון ויחסי הכוח- הבלתי נתפשים- בין עם ישראל הקטן והחלש לבין האימפריה הרומית העצומה.

למיטב הבנתי, בר כוכבא- שלדברי חז"ל שאב אמון מהמנהיג הדגול והחכם בתורה- רבי עקיבא, טיפס ועלה על גלי הניצחון הלא רחוק- של החשמונאים על ההלניסטים (ולמען האמת, לא היה שם באמת ניצחון, אלא שיחרור מתמשך לאורך עשרות שנים של ארץ יהודה וארץ וכיבוש והרחבת שטחים בארץ ישראל על ידי הממלכה החשמונאית, אבל זה כבר לדיון אחר). 
החלום של בר כוכבא לעשות את מה שעשו החשמונאים- עלה ליהודי ארץ יהודה וסביבותיה ביוקר רב.
הנזק היה כל כך עצום- שגרר את עזיבת עם ישראל מארץ יהודה, נדידת ההתיישבות היהודית לגליל, נדידת הסנהדרין לגליל, ובהמשך, בעצם גרר את הגלות של 2000 שנה, שזה עתה התחלנו להתאושש ממנה.
 מקדש הדריאנוס ברומא
פרוטומה של הדריאנוס ממוזיאון פרגמון מברלין


הזמנה של המוזיאון:

כמעט אלפיים שנה לאחר שהחריב את יהודה עד היסוד ושינה את שמה ל"פלשתינה", הדריאנוס שב לירושלים.
לרגל חגיגות ה-50 למוזיאון ישראל, השאילו מוזיאון הלובר בפריז והמוזיאון הבריטי בלונדון את דיוקני הברונזה של הקיסר, שהם מפניני האוספים הקבועים שלהם.
שני הפסלים האלה, ופסל הברונזה של הקיסר מאוסף מוזיאון ישראל, הם שלושת דיוקני הברונזה של הקיסר היחידים ששרדו.

הדריאנוס, שנתפש בהיסטוריה הכללית כשליט נאור ושוחר תרבות, נחקק בזיכרון היהודי כמי שדיכא באכזריות את מרד בר כוכבא, הרג כחצי מיליון מתושבי יהודה, שבה והגלה מאות ואלפים והותיר אחריו עיי חורבות.

בתערוכה יוצגו איגרות שנכתבו ע"י בר כוכבא בימי המרד, כתובת מונומנטלית לכבוד הקיסר המורכבת משריד המצוי בידי מוזיאון בית הספר הפרנציסקני למקרא, ירושלים ושריד השמור ברשות העתיקות אשר חוברו לראשונה לכלל כתובת שלמה. לצד ממצאים חשובים אלה, יוצג התהליך המורכב של יציקת פסלי ברונזה דוגמת הפסלים שבתערוכה. 

מדובר בתערוכה קטנה שבהחלט יכולה להוסיף נדבך משמעותי על הביקור בתצוגות הקבע או בתערוכות המתחלפות האחרות המציגות בימים אלו במוזיאון (כגון: לילה יורד על ברלין, מאן ריי)


ענת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה