יום שבת, 9 בינואר 2016

סיור בנצרת לכבוד חג המולד ובכל השנה - Nazareth Pilgrims Tour for Christmas



קפיצה קטנה לצפון הקרוב- ואתם כבר בחו"ל- נצרת יותר נחמדה ממה שחשבתם

  1. הסיור בנצרת מתחיל בכיכר העיר המצויה על רחוב פאולוס השישי.

הטיול הרגלי מתחיל בעלייה ברחוב אל-בישארה.
מיד משמאל ארי לשכת התיירות העירונית מומלץ להיכנס למתחם חניייה מודרני שהיה בעבר חאן עות'מאני.

שימו לב, בכניסה מימין בקמרון הכניסה,לצידו של המשרד מוצב צילום של ציור אותנטי של נצרת העתיקה משנת1939.

כנסיית הבשורה הקתולית

ממשיכים לעלות ברחוב אל-בישארה ומימין מוצאים את שער הכניסה לחצר הגדולה של כנסיית הבשורה הקתולית.
כנסיית הבשורה של מרים, לפי המסורת הנוצרית הקתולית הראשית, הוקמה ממש על מערת המגורים שהייתה ביתה של מרים. ובמקום זה מרים קיבלה את בשורת הולדת בנה ישוע.
כנסיית הבשורה הקתולית היא מהכנסיות החשובות ביותר בעולם הנוצרי הקתולי.
הכנסייה הנוכחית והמודרנית יוסדה על שרידיה של כנסייה ביזנטית קדומה שנתגלתה בה רצפת פסיפס אותנטית, ושעליה הוקמה בעבר גם כנסייה צלבנית מאוחרת לה.
הכנסייה החדשה והמודרנית עוצבה בצורה מיוחדת ובה אלמנטים רבים סימליים שהושקע בהם ממון רב, מחשבה ואלמנטים רבים שיוצרו על ידי אמנים.
במרכז האולם העליון של הכנסייה עוצבה כיפה מיוחדת ומחודדת העשויה כעין צלעות המדמות את עלי השושן הצחור- שהוא סמלה של מריה. הכיפה מסמלת את השושן הצחור עוצבה כשהגביע כלפי מעלה, ההיפך מכיוון הצמיחה הטבעי- והיא מרמזת על האושר והשלמות השמיימית.
בקומת הקרקע של כנסיית הבשורה יש אולם פשוט יחסית, במפלס של הכנסייה הביזנטית, שאיננו משמש לתפילה.
בקומה העליונה מצוייה הכנסייה הפעילה והמהודרת ובה אולם תפילה מפאר.
חלקה הפנימי של הכנסייה עוצב מקורות בטון חשופות ועצומות ממדים. הקורות מכוסים בנקבים עגולים כחורים. הסיבה לכך לא ברורה, אולם מניחים וסוברים שתפקיד קורות הבטון לדמות קורות של עץ, כפי שנהגו להבנות כנסיות קדומות. אחרים סוכרים שהחורים העגולים בקורות יוצרו כדי לאפשר חיבור לכיסוי בלוחות שיש. אותם שסוברים כך אומרים שהפעילות לא הסתיימה מפאת מחסור בתקציב או שהשאירו עבודה והענקה לכנסייה לדורות מאוחרים יותר.
על קירותיה של כנסיית הבזיליקה הענקית הזו עוצבו תמונות ענק של מריה ובנה. תמונות אלו נשלחו כתרומה לכנסייה על ידי ארצות ואומות מכל רחבי העולם.
את עמודי התווך של הכנסייה מעטרים לוחות טרהקוטה עם תמונות וסימבולים מתחנות הוויה-דלרוזה.

אם זמנכם קצר, מכאן תעלו אל כנסיית המעיין, כנסיית הבשורה היוונית אורתודוקסית, היא כנסיית גבריאל, הממוקמת על מעיין מרים.

סיור בשוק העירוני של נצרת

מומלץ, אם זמנכם בידכם לערוך טיול נחמד ולשוטט בשוק העירוני הפעיל בנצרת העתיקה לבקר בסמטאות, בכנסיית בית הכנסת שבשוק, לסייר ליד המסגד הלבן, והסראיה.
כדי לערוך את הסיור בשוק, כאמור, יוצאים מהכנסייה ועולים ברחוב 6168, ממשיכים ליד מנזר האחיות ציון, כדאי להיכנס לחצר- במקום חצר יפה למנוחה ושתייה.
משם ממשיכים בסיור ומשמאל נגלית הכנסייה האנגליקנית.
השוק נגלה אט-אט ותחילים לשוטט בסמטאות השוק הצבעוני והתוסס.

כנסיית בית הנכנסת

ברחוב 6120 ממוקמת "כנסיית בית הכנסת". זוהי כנסייה לא פעילה, אבל אפשר להיכנס אליה בשעות הפתיחה במהלך היום. שמה של הכנסייה מגיעה מהמסורת הנוצרית העממית המספרת שהיא הוקמה על מקומו של בית כנסת עתיק בו התפלל ישוע. לפי המוסרת הנוצרית ישוע קיבל כאן את הבשורה שהוא המשיח הנכסף. לא נערכו חפירות במקום, ואין מידע ארכיאולוגי שיאשש או יפריך את המסורת ואין הוכחות לכך.

כיכר השוק, המסגד הלבן, הסראיה

יוצאים מהכנסייה וחוברים חזרה לסמטאות אל השוק ועולים עוד קצת מעלה במעלה הגעה, ממשיכים ברחוב 6152 ואל רחוב 6133.
מגיעים לרחבה גדולה ופתוחה שהיא כיכר המרכזית של השוק הישן. ממזרח נמצא המסגד הלבן עם שער מעוצב ומקומר. המסגד הלבן נבנה בתקופה העות'מאנית והוא בבעלות פרטית של משפחת פאהום העשירה מנצרת. המסגד מנוהל כוואקף, הקדש, משפחתי. משפחת באהום ידועה  כאחת החשבות והעשירות במשפחות נצרת המוסלמית.

ממזרח לכיכר העיר ניצב בניין הסראיה, מרכז השלטון העות'מאני, שכיום מתפקדת בו מסעדה, דיוואן אל-סאראיא.

כנסיית מנזה כריסטי הנצרתית

כדאי להמשיך ולבקר ברחוב 6116, שם תמצאו את כנסיית "מנזה כריסטי" הנצרתית. אמנם החצר והכנסייה סגורות לכניסה, אבל אפשר להציץ פנימה מן הגדר אל החצר המטופחת והנקייה. כנסייה זו נקראה בעבר גם: "כנסיית אל נבעה"- משום שנבע בה מעיין בכניסה אל שוקת סביל שיועד להרווית שצמאונם של עוברי הדרך. כנסיית מנזה כריסטי הנצרתית נקראה גם "כניסייה אל-בלאטה" על שם טבלת השיש שכיסתה את הסלע שעליו מיוסדת הכנסייה. עליה, לפ המסורת הנוצרית, אכל ישוע האדון והשליחים.

כנסיית הבשורה היוונית אורתודוקסית- כנסיית גבאיל- כנסיית המעיין

מכאן אפשר לחזור בטיול לרחוב אל -בישארה ולעלות אל כנסיית הבשורה היוונית אורתודוקסית, הממוקמת על מעיין מרים. המעיין מיוחס להיות המעיין לידו ניצבה מרים בה בישר לה המלאך גבריאל את בשורת הולדת ישוע בנה.
הכנסייה חשובה מאוד לנצרות היוונית האורתודוקסית ובליבה המעיין שלפי המסורת הנוצרית מסוגל לרפא ולברך את השותה ממימיו ויש לו סגולות רפואיות נדירות, אל המים הזורמים מטילים המאמינים מטבעות כסף ומביעים משאלות, המאמינים שותים מן המים וטורחים גם לקחת הביתה מים קדושים אלו בבקבוקים, כמזכרות קדושות.
לקראת חג המולד מוצבת ברחבה שממול כנסייה עץ אשוח ענק מקושט להפליא, נוצץ ויפה.

בית עם תקרה מצויירת

במרחק לא רב מהכנסייה מומלץ לבקר בבית פרטי שנמצאים בו ציורי תקרה אותנטיים שצוירו בסוף המאה ה-19. יש צורך להתקשר ולהזמין ביקור מראש, הביקור כרוך תשלום סמלי- משפחת עלי נוניר גדיר בית מס' 20 נייד 054-9874414.
באתר זה מסתיים טיול בן שעתיים-שלוש באתריה החשובים של נצרת העתיקה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה